close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

איתור ילדים מחוננים: האם ילדכם מחונן?

מערכת שורשו אלול, תשעט06/09/2019

איך מזהים אם ילד הוא ילד מחונן? מה התהליך לזיהוי ומה עושים עם זה?

תגיות:
קחו רגע לחשוב על התכונות שאתם רואים אצל ילדכם, המובילות אתכם לתהות האם הוא מחונן. איזו תכונה בולטת במיוחד? האם זו האינטליגנציה שלו? זה בדרך כלל הסימן הראשון של איתור ילדים מחוננים.

האם אתם מגלים שהוא לומד מהר יותר מהילדים האחרים בכיתתו, או שהוא כל הזמן מצטיין מעבר לבני גילו? האם אנשים אחרים, כולל המורים שלו או מטפלים אחרים, העירו על רמת החשיבה המבריקה שלו? או אולי זו היצירתיות שלו שבולטת במיוחד?
רמה שכלית גבוהה בהרבה מהמצופה לגילו

נראה שילדים מחוננים מוצאים דרכים מחוץ לקופסא לפתור בעיות או לחשוב בדרכים שנראות הרבה מעבר
לגילאים שלהם. אלו בהחלט רכיבים בפרופיל המחונן, ומה שמהווה את עיקר תהליך איתור ילדים מחוננים. ובכל זאת, ישנם עדיין יותר מאפיינים שמייחדים ילד כמחונן.

נתחיל בכמה מהדברים הטכניים. באותה צורה שבה יכול להיות שהאינטליגנציה היא אחד הדברים הראשונים שבולטים אצל הילד, אינטליגנציה גבוהה היא אחד המרכיבים העיקריים בהיותו מחונן. רמת אינטליגנציה מחוננת פירושה שהילד הוא בעל תפקוד אינטלקטואלי גבוה מכ-98% מבני גילו. במילים אחרות, הוא נמצא בשני האחוזים העליונים.

מרשים, לא?
לכן, בלי להשוות יותר מדי, דרך אחת להתחיל איתור ילדים מחוננים היא לשאול את עצמכם איך הילד שלכם מתפקד בכיתה. האם נראה שהוא תמיד בולט, תופס מושגים ממש בקלות, ומשיג ציונים גבוהים? או שהוא באמת מבריק אבל הציונים שלו עדיין נופלים איפשהו באמצע?

איתור ילדים מחוננים הוא תהליך שבודק מנת משכל רשמית על ידי איש מקצוע מורשה שיכול לומר לכם היכן ממוקם ילדכם והאם תפקודו האינטלקטואלי נמצא באמת בשני האחוזים הראשונים.

אחת התפיסות השגויות הנפוצות היא שמנת משכל גבוהה היא כל מה שנדרש כדי להיות מחונן
אז זהו, שלא. כשמדברים על ילדים מחוננים, מדברים על יותר מאינטליגנציה בלבד, כי מחוננות מתארת גם דרכים אופייניות לחשיבה, לוגיקה, עיבוד, ועוד. תכונות כמו חוזקות חשיבה ויכולת מציאת פתרונות בקלות הם דוגמאות למכלול המאפיינים האלה. הנה סקירה קצרה של הקטגוריות המשמשות בתהליך איתור ילדים מחוננים:
• חשיבה מבריקה ברמה גבוהה.
• אוצר מילים גבוה, למידה מהירה, חשיבה מתקדמת.
• מוטיבציה עצמית, העדפה לעבודה עצמאית, איכויות פרפקציוניסטיות, הנאה מאתגרים.
• בטחון עצמי, התנדבות למנהיגות או בחירה למנהיגות על ידי אחרים, עזרה לאחרים בעבודתם.
• ילדים מחוננים אינם מוותרים, מתמודדים ביעילות, מסוגלים לעבוד עם משאבים מוגבלים.

שמתם לב לחלק או לרוב התכונות האלה אצל ילדכם?
אם כן, זה מדהים ובהחלט משהו להתגאות בו! חשוב שתבינו כי המורים של ילדכם צריכים גם הם לראות את המאפיינים האלו אצל ילדכם.

תהליך איתור ילדים מחוננים חושף את היופי, האינטליגנציה והיצירתיות במוחם של ילדים מחוננים, ותכונות אלו צריכות להתבלט גם בפני מורים, שיש להם ניסיון רב עם מגוון ילדים, והם בדרך כלל מסוגלים לזהות את המחוננים בחבורה.
הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה